Vertrouwenspersoon

Investeren in een veilige werkvloer

Objectief advies aan medewerkers

Een vertrouwd aanspreekpunt

Professionele aanpak bij grensoverschrijdend gedrag.

Pesten, discriminatie, intimidatie of integriteitskwesties – het zijn gevoelige onderwerpen die grote impact kunnen hebben op de werkvloer. Een externe vertrouwenspersoon biedt medewerkers een veilige plek om zich uit te spreken en helpt organisaties om sociale veiligheid structureel te borgen.


Bij Ontzorgdesk bieden we professionele, goed opgeleide vertrouwenspersonen die medewerkers ondersteunen en werkgevers helpen voldoen aan hun zorgplicht.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die te maken krijgen met:

Pesten of buitensluiting

Seksuele intimidatie of grensoverschrijdend gedrag

Discriminatie of agressie

Integriteitskwesties of meldingen van misstanden

Spanningen tussen collega’s of leidinggevenden

Vertrouwenspersoon in gesprek met een medwerker

Voor wie is dit geschikt?

Organisaties zonder eigen (interne) vertrouwenspersoon

Werkgevers die onafhankelijkheid willen waarborgen

Bedrijven met (preventie)beleid rond sociale veiligheid

Teams waarin spanningen, meldingen of vragen leven

Organisaties die willen voldoen aan actuele wetgeving en integriteitsnormen

Wat levert het op?

Medewerkers voelen zich gehoord en veilig

Risico’s op escalatie of verzuim worden vroegtijdig gesignaleerd

Werkgevers voldoen aan de zorgplicht (Arbowet & integriteitsbeleid)

Sociale veiligheid wordt bespreekbaar en zichtbaar

Een cultuur van vertrouwen en transparantie

Zo werkt onze vertrouwenspersoon bij Ontzorgdesk


Startgesprek & inrichting

We starten met een gesprek over de organisatiecultuur, meldstructuur en werkwijze. We leggen contactinformatie en werkinstructie intern vast.

Aanspreekpunt beschikbaar

De vertrouwenspersoon is beschikbaar voor individuele gesprekken via telefoon, mail of live op locatie.

Vertrouwelijk contact met medewerker

Gesprekken zijn 100% vertrouwelijk. We luisteren, structureren en helpen medewerkers bij het verkennen van vervolgstappen.

Begeleiding of doorverwijzing

Indien gewenst ondersteunen we in het gesprek met HR of leidinggevende, of verwijzen we door naar passende hulpverlening.

Jaarlijkse (geanonimiseerde) rapportage

De organisatie ontvangt jaarlijks een samenvattende rapportage met signalen, trends en aanbevelingen zonder privacygevoelige informatie.

Vrijblijvend advies over
de vertrouwenspersoon?

Bel 0527 690 198 of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Veelgestelde vragen over de vertrouwenspersoon

Is een vertrouwenspersoon verplicht?

Nee, nog niet wettelijk verplicht, maar de Inspectie SZW verwacht wél dat je als werkgever voorziet in een veilige meldstructuur. Binnenkort wordt een vertrouwenspersoon wél verplicht gesteld voor bedrijven >10 medewerkers.

Wat is het verschil tussen een vertrouwenspersoon en HR?

De vertrouwenspersoon is onafhankelijk, en géén onderdeel van het beleid of besluitvorming. Dit maakt de drempel lager en de vertrouwelijkheid groter.

Kan dit ook tijdelijk of per casus?

Ja, we bieden zowel structurele inzet als tijdelijke begeleiding bij gevoelige casussen.