Het Arbo Handboek

Alle arboafspraken op één plek

Voldoet aan wettelijke informatieplicht

Meer grip op veilig en gezond werken

Alle arbo-afspraken overzichtelijk, actueel en digitaal beschikbaar

Een goed Arbo Handboek geeft je medewerkers duidelijkheid over veilig en gezond werken. Het bevat alle afspraken, procedures en informatie over jullie arbo- en preventiebeleid. Ontzorgdesk helpt je om deze informatie overzichtelijk vast te leggen én beschikbaar te maken in een gebruiksvriendelijke digitale omgeving.

Waarom een Arbo Handboek?

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om medewerkers te informeren over de risico’s van het werk en de genomen maatregelen. Maar in veel organisaties raakt deze informatie versnipperd, verouderd of vergeten.

Met het digitale Arbo Handboek van Ontzorgdesk zorg je voor:

Duidelijke communicatie richting medewerkers

Voldoen aan de wettelijke informatieplicht (Arbowet art. 8)

Meer draagvlak voor veilig en gezond werken

Eén centrale plek waar alle arbozaken geborgd zijn

HR-manager bekijkt het  digitaal Arbo Handboek op latop

Voor wie is dit geschikt?

Werkgevers die willen voldoen aan de wettelijke informatieplicht

HR-professionals en preventiemedewerkers die structuur willen aanbrengen

Organisaties die veilig en gezond werken beter willen borgen

Bedrijven die een concrete opvolging willen geven aan hun RI&E

Wat staat er in het Arbo Handboek?

Overzicht van Arbo-afspraken binnen het bedrijf

Relevante RI&E-informatie en preventiemaatregelen

Voorlichting over verzuim, veiligheid en gedragscodes

Taken en verantwoordelijkheden van leidinggevenden en medewerkers

Informatie over preventiemedewerker, BHV, vertrouwenspersoon e.a.

Eventuele aanvullingen op basis van jullie branche of cao

Zo werkt het Arbo Handboek bij Ontzorgdesk

Analyse huidige situatie

We toetsen jouw loonsom, verzuimrisico, premie en re-integratiecapaciteit.

Advies over Ziektewet en/of WGA

Je ontvangt een concreet en begrijpelijk advies over wat ERD jou oplevert — of juist niet.

Aanvraag en inrichting bij Belastingdienst & UWV

Wij begeleiden de aanvraag, benodigde documenten en deadlines (1 juli of 1 januari).

Inrichting van uitvoering

We zorgen voor heldere werkprocessen, rapportages en taakverdeling (intern of met partners).

Begeleiding en uitvoering

Na toekenning ondersteunen wij jou actief bij de uitvoering: verzuimbegeleiding, dossiervorming, bezwaarprocedures en re-integratie.

Monitoring & evaluatie

Elk jaar ontvang je inzicht in financiële impact, risico’s en verbeterpunten.


Vrijblijvend advies over
het Arbo Handboek?

Bel 0527 690 198 of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Veelgestelde vragen over het Arbo handboek

 Is een Arbo Handboek verplicht?

Nee, het is niet letterlijk verplicht. Maar je bent wél wettelijk verplicht om je medewerkers actief te informeren over arbeidsrisico’s en maatregelen (Arbowet art. 8). Een Arbo Handboek helpt je om aan deze plicht te voldoen.

Kunnen jullie ons bestaande beleid of documenten verwerken in het handboek?

Ja. We starten altijd met een inventarisatie van wat er al is. Daarna structureren en vertalen we dit naar begrijpelijke en praktisch bruikbare informatie in het handboek.

Hoe zorgen jullie dat het handboek actueel blijft?

Je ontvangt standaard één jaarlijkse update. Heb je tussentijds aanpassingen nodig? Dan voeren wij die voor je door of begeleiden jouw team in het beheer.