
Waarom een gecertificeerde arbodienst?
Ontzorgdesk is vanaf 2018 een gecertificeerde arbodienst volgens het certificatieschema arbodiensten en ISO9001. Inmiddels zijn we ons druk aan het voorbereiden voor de audit in september waarna we wederom voor drie jaar de hercertificering kunnen ontvangen.
Waarom is deze certificering nu zo belangrijk?:
- In Nederland zijn werkgevers verplicht om een gecertificeerde arbodienst te contracteren. Deze partijen bieden elke Arbo deskundigheid onder één dak.
- Hier mag alleen van worden afgeweken via een zogenaamde maatwerkregeling. Dan is het verplicht om voor elke kerndeskundigheid aparte contractuele afspraken te maken:
• Het toetsen van de risico-inventarisatie en -evaluatie;
• Het adviseren bij de begeleiding van zieke werknemers;
• Het uitvoeren van een PAGO;
• Het uitvoeren van een aanstellingskeuring:
• Het uitvoeren van een arbeidsomstandighedenspreekuur.
In de praktijk komt het wel eens voor dat dit soort diensten wordt aangeboden door een dienstverlenende organisatie die zich dan soms ‘arbodienst’ noemt. Zo’n instelling is echter geen arbodienst in de zin van de Arbowet. Eigenlijk is het een servicebureau, of beter: een Arbo- of verzuimbureau. De werkgever mag alleen afspraken maken met deze dienstverleners indien er onder de volgende voorwaarden gekozen is voor de Maatwerkregeling:
1. er staat in de (bedrijfs- of bedrijfstak-) cao dat de maatwerkregeling is toegestaan, of
2. er is met de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) van het bedrijf schriftelijk overeenstemming bereikt over de Maatwerkregeling.
Is er voor het bedrijf géén cao gemaakt of beschikt het bedrijf niet over een OR of PVT waarmee afspraken over de maatwerkregeling zijn gemaakt, dan valt het bedrijf automatisch onder de vangnetregeling.
Bron: (https://sbca.nl/faq/wat-is-de-maatwerkregeling-in-de-arbowet/)
- Omdat veruit de meeste van de bij ons aangesloten bedrijven geen officiële OR of PVT hebben ingericht en niet alle bedrijven onder een bedrijfs- of bedrijfstak CAO vallen bieden wij sinds 2018 de vangnetregeling aan. Een maatwerkregeling kunnen wij ten allen tijde aanbieden.
- Let op: bij de maatwerkregeling vervalt onze zorgplicht op de onderdelen die niet door ons worden uitgevoerd.
- Verzekeraars als: de Goudse, ASR, NN en Volmacht partijen als Felison en Mandaat willen alleen nog samenwerken met gecertificeerde Arbodiensten.
Dit vanuit kwaliteitsoogpunt en vanwege de strenge AVG wetgeving.
- De samenwerking met deze verzekeraars is van belang vanwege de korte lijnen bij een juiste dossieropbouw en de aan te vragen vergoedingen bij benodigde interventies.
Welke partij registreert de gecertificeerde arbodiensten in Nederland?
- Dat is de Stichting Beheer Certificatieregeling Arbodiensten (SBCA).
- Op de website kunt u een lijst van alle gecertificeerde Arbodiensten vinden.

Voor een regionale Arbodienst is de certificering en de bijbehorende audits zowel qua tijd als financiën een forse investering. Organisatorisch moeten we dezelfde kwaliteit leveren als de grote landelijke partijen. Het zorgt ervoor dat we met duidelijke kaders een hoog kwaliteitsniveau neer kunnen zetten met een zeer professionele basis.
Wie controleert bedrijven op de aanwezigheid van een basis contract met een gecertificeerde arbodienst?
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert op de aanwezigheid van een basis contract met een gecertificeerde arbodienst. Is deze niet aanwezig dan kan hier een boete tegenover staan. Deze boetes kunnen oplopen wanneer er geen actuele RI&E, actueel Plan van Aanpak en Toetsing (let op: uitgevoerd door een gecertificeerd kerndeskundige!) van de RI&E aanwezig is.
Contractsoorten Ontzorgdesk
Ontzorgdesk biedt twee contractsoorten:
- Basis contract: vangnetcontract waarbij alle kerndeskundigheid is vastgelegd tussen de werkgever en de arbodienst. Facturatie van spreekuren en verrichtingen wordt op basis van na facturatie uitgevoerd.
- Ontzorg contract: vangnetcontract waarbij alle kerndeskundigheid is vastgelegd tussen de werkgever en de arbodienst. Werkgever betaalt een vast bedrag per werknemer per jaar en ontvangt verder geen facturen voor verrichtingen welke uitgevoerd worden voor de Wet verbetering Poortwachter (denk aan: spreekuren, opstellen probleemanalyse of FML en het opstellen van een plan van aanpak).
Naar aanleiding van de input van verschillende klanten willen we vanaf 2026 twee tariefvormen aanbieden in het Basis contract:
- Basistarieven (voor klanten die jaarlijkse aansluit- abonnementstarief betalen)
- Maatwerktarieven (voor klanten die per verrichting willen betalen, let op: hierbij zijn de administratiekosten inbegrepen)
Wilt u meer info over bovenstaande dan kunt u contact opnemen via het mailadres: [email protected]
